Prowadzenie piłkarskiego klubu

Prowadzenie piłkarskiego klubu

Piłka nożna to bezsprzecznie jedna z najpopularniejszych dyscyplin sportu na świecie. Jeśli liczyć rynek za pomocą oglądalności i liczebności kibiców, to oczywiście są sporty, które ogląda więcej osób. Chociażby krykiet, sport narodowy Indii, jest w stanie bez problemu zdeklasować oglądalność nawet Ligi Mistrzów, tylko ze względu na to, że ludność tego kraju zakochanego w krykiecie przekracza miliard ludzi. Na szczęście piłka nożna, zwłaszcza ta europejska i amerykańska, nie musi się obawiać niczego, ponieważ chiński rynek jest bardzo żywo zainteresowany już nie tylko oglądaniem rozgrywek najróżniejszych czołowych lig piłkarskich świata. W ostatnich miesiącach kilka bardzo poważnych rekordów transferowych udało się pobić właśnie chińskim drużynom. Wielki kapitał tamtejszych klubów z pewnością z czasem da im szanse na rywalizowanie na wyższym poziomie, ale póki co, wyobraźnię chińskich kibiców przed telewizorami rozpalają rozgrywki o Ligę Mistrzów, mistrzostwo Hiszpanii czy Mistrzostwo Świata.

Ogromne pieniądze, jakie generowane są w piłce nożnej, decydują o jej potędze. Rozwój niektórych ośrodków klubowych czy reprezentacji piłkarskich w ostatnich latach przyczynił się do prawdziwego boomu gospodarczego danego regionu. Wokół klubu odnoszącego sukces, można zbudować prawdziwą bazę turystyczną i medialną na cały region. Kluby najbardziej medialne i rozpoznawalne, na samej sprzedaży swoich produktów klubowych i pamiątek, zarabiają zdecydowanie więcej, niż na sprzedaży karnetów na cały sezon. To sprawia, że wciąż pojawiają się nowi właściciele, skorzy do przejmowania upadających klubów lub budowania własnego zespołu od podstaw. Bez względu na model biznesowy, klub zawsze generuje spory wydatki, nie zawsze gwarantując regularne przychody – zwłaszcza na początku.

Kluby zarabiają w dużej mierze na frekwencji i zainteresowaniu kibiców oraz mediów, więc bez sukcesów i występowania w najwyższej lidze rozgrywkowej, trudno jest o zapełnienie trybun. Jeszcze ciężej odnieść sukces finansowy klubom, które awansują do najwyższej ligi, ale z bardzo małego miasta i nawet przy pełnym udziale lokalnej społeczności, nie są w stanie zapełnić nawet jednej czwartej własnych sektorów. Są i przypadki, w których po prostu klub jest bardzo nowy i młody, a więc nie ma jeszcze tradycji i historii, a w sporcie ostatecznie o liczbie fanów decyduje przede wszystkim historia stojąca za drużyną, konkretną nazwą czy herbem. W sporcie buduje się sukces wizerunkowy na boisku, w ringu czy na bieżni – wygrywając lub przynajmniej rywalizując z najlepszymi przeciwnikami.

Istotnym elementem prowadzenia klubu, jest podobnie jak w życiu każdej innej organizacji czy korporacji, znalezienie właściwej wizji, stworzenie racjonalnej strategii i wybranie osób do ich realizacji. W klubie bardzo ważnymi osobami są nie tyle inwestorzy i właściciele, ale dyrektorzy sportowi i menadżerowie, których rolą jest doglądanie przede wszystkim aspektów sportowych klubu. Oni zabezpieczają interesy inwestora i właściciela, który nie musi znać się na piłce, ponieważ ma do podejmowania kluczowych decyzji swoich zaufanych i szalenie doświadczonych ludzi. W piłce nożnej najbardziej liczy się wiedza i związane z nią know-how, a więc najlepsi menadżerowie czy dyrektorzy sportowi są bardzo cenieni i poszukiwani, gdyż każdy klub ze ścisłej czołówki chce mieć takiego pracownika we własnym składzie.